TAHNIAH CALON SPM & STPM YANG DAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG.....UNTUK PAPARAN TERBAIK GUNAKAN PELAYAR GOOGLE CHROME.....JIKA TIDAK JELAS, KLIK PADA GAMBAR UNTUK BESARKAN

Adakah WiFi Bahaya Kepada Kesihatan?

WiFi merupakan singkatan bagi Wireless Fidelity, yang bermakna rangkaian kawasan setempat tanpa wayar.

Disebabkan WiFi disokong oleh kebanyakkan pengilang, maka kelengkapan pekakasannya juga mudah diperolehi, dan kebanyakan masalah keserasian juga dapat diatasi.

WiFi sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan kita sekarang. Dalam dunia yang sentiasa memerlukan pergerakan pantas, maka WiFi menjadi alat yang memudahkan komunikasi.

Namun yang menjadi persoalan sekarang "Adakah WiFi ini selamat digunakan?".

Ini kerana ia menggunakan signal atau gelombang tertentu bagi tujuan komunikasi. Semakin tinggi frekuensi gelombang yang digunakan semakin tinggi kesannya kepada kesihatan manusia.


Jawapannya:

Kadar kuasa pancaran isyarat atau gelombang radio rangkaian tanpa wayar @WiFi hanya 2.5 mW, dan kuasa AP(Access Point) yang banyak terdapat di sekolah hanyalah sekitar 22 mW. Biasanya kuasa WiFi adalah kurang dari 100 mW. Kadar ini jauh lebih kecil daripada kadar kuasa telefon bimbit yang menggunakan kuasa sebanyak 700 hingga 1000 mW, maka para pengguna gelombang radio rangkaian tanpa wayar @WiFi tidak perlu bimbang kerana ia selamat untuk digunakan dan tidak memberikan kesan terhadap kesihatan mereka.

Bye.

About This Blog

Blog ini dihasilkan bagi menghimpunkan bahan-bahan yang berkaitan dengan dunia pendidikan. Semoga blog ini akan menjadi rujukan dan juga menghubungkan semua pihak, khususnya warga pendidik tidak kira di mana mereka berada.

  © Blogger template Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP