TAHNIAH CALON SPM & STPM YANG DAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG.....UNTUK PAPARAN TERBAIK GUNAKAN PELAYAR GOOGLE CHROME.....JIKA TIDAK JELAS, KLIK PADA GAMBAR UNTUK BESARKAN

Um.... UMAMI

Apakah Umami?

Apabila kita merasa makanan, kita akan mengalami sensasi rasa dengan menggunakan kelima-lima deria seperti bau, penglihatan dan sentuhan. Tetapi, sudah tentunya ‘rasa’ adalah faktor penentu. Elemen penting dalam penerimaan makanan adalah rasa “manis”, “masam”, “masin”, “pahit” dan “umami”, yang dikenali sebagai rasa asas. Rasa asas adalah rasa yang tersendiri yang tidak boleh direka walau pun digabungkan dengan rasa lain. Antara rasa asas, umami telah ditemui oleh Dr Kikunae Ikeda pada tahun 1908. Beliau telah memfokuskan kepada rasa kombu dashi (sup stok rumpai laut), dan mendedahkan bahawa komponen rasa tersebut adalah glutamat. Beliau menamakan rasa tersebut sebagai “umami”.

Dengan kata lain, rasa sedap makanan yang kita makan itu adalah rasa Umami.

Maklumat lanjut, sila klik di sini.

---------------------------------------------------------------------------------------

Kali ini nak cerita fasal makan.

Food Court kat pasaraya Gaint Senawang merupakan tetap persinggahan tetap jika kami sekeluarga ke PD atau KL.

Pasti kami singgah.

Kami suami isteri suka sangat makan nasi ayam kerana rasanya yang enak dan ayamnya yang juicy. Susah nak cari nasi ayam yang sedap macam tu.

Masa kami belajar dan kerja di Penang, nasi ayam kegemaran kami ialah di kedai Nasir Nasi Ayam yang terletak betul-betul dalam bangunan Komtar.

Masa cuti setengah tahun lalu, kami ke Penang bercuti bersama keluarga. Pergi cari kedai nasi ayam itu tapi sayangnya dah tak ada kat situ, mugkin pindah tempat lain kot. Alamak rindu betul dengan keenakkannya... kaw-kaw.

Balik kepada Food Court di Giant Senawang.....

Anak-anak kami suka makan mee hot plate, rasanya boleh tahan jugaklah...

Anda kena makan sekurang-kurangnya dua kali, baru anda boleh merasai kenikmatannya yang sebenarnya....

Bagi minuman, air cendolnya menang sedap. Habis dihirupnya sampai ketitisan yang terakhir.

Walau apa pun, makanan kat Penang tidak boleh lawan makanan di tempat-tempat lain.

Dengan nasi kandarnya yang "pure", pasembur padang kota(bukan kot*) yang pelbagai, ikan bakar teluk tempoyak//gurney drive dan bermacam-macam lagi yang tidak ada di tempat kami tinggal sekarang. Kalau ada pun rasanya....tidak sama.

Oleh kerana itu, percutian ke Penang merupakan agenda tetap kami sekeluarga setiap tahun.

Manakan tidak, kami bermastautin selama 12 tahun di sana, sebelum kami pindah ke sini. Suami kepada bekas pengasuh anak kami pun dah meninggal...yang mengasuh anak kami macam anak sendiri.

Bermacam-macam kenangan indah dan nilai-nilai sentimental yang kami tinggalkan....

Wow rindunya, kalau umur panjang kami pasti ke sana lagi.

About This Blog

Blog ini dihasilkan bagi menghimpunkan bahan-bahan yang berkaitan dengan dunia pendidikan. Semoga blog ini akan menjadi rujukan dan juga menghubungkan semua pihak, khususnya warga pendidik tidak kira di mana mereka berada.

  © Blogger template Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP